S.V. Čiče 7, HR-51000 Rijeka
T +385 (0)51 323 448, F 323 447
vanguard@vanguard-savjetovanje.hr

Besplatni sadržaji

Video sadržaji

Video klipovi Za one koji žele saznati kako je nastala Vanguard metoda i...

Tekstovi

Ovdje pronađite tekstove i članke drugih koje smo za Vas preveli i uredili. Oni će Vam pomoći da bolje razumijete Sistemsko razmišljanje i od kuda ono dolazi. 

Kad se razumni ljudi ponašaju idiotski

Kad se razumni ljudi ponašaju idiotski 3. studeni 2010.

Alen Marot, 11. studeni 2010.

Uobičajeni načini kako se rade stvari često nisu i najpametniji, a opstaju zato što ih rijetko preispitujemo. Jedan od uobičajenih pristupa kada se želi pronaći najjeftiniji ponuđač je da se traži onaj koji nudi najpovoljniju jediničnu cijenu što zvuči jako zdravorazumski, ali ponekad dovede do neočekivanih posljedica.

Oslikat ću to kroz realan primjer koji nije iz Hrvatske, ali jako lako može biti primijenjen na bilo koji proces nabave. Recimo da ste neka županija i odlučili ste unajmiti privatnu firmu da vam popravlja ceste. Kroz proces javne nabave tražite najjeftinijeg ponuđača. U prijavama je potrebno specificirati koliko će svaki od njih naplatiti za popravak oštećenja na cesti koje su klasificirane u tri jasno određene kategorije prema dubini i promjeru. Da biste se osigurali propisujete maksimalno vrijeme reakcije od prijave oštećenja do popravka, ovisno o riziku koji oštećenje predstavlja za promet. Također, u svojim ćete rukama zadržati inspektore koji će uočavati oštećenja i provjeravati popravke.

Čini se da ste mislili na sve i na osnovu natječaja unajmili ste firmu koja posao može obaviti za daleko manje novaca po rupi nego što ste to vi mogli prije nego što ste to odlučili povjeriti privatnicima. To je još jedan dokaz da su privatne firme po defaultu efikasnije od “državnih”.

Problem je samo u tome da svaka privatna firma ima jedan glavni interes, a to je profit. I to po mogućnosti što više profita. A u načinu kako je ugovor postavljen, firma koju ćete na kraju unajmiti, koja god to bila, zaradit će to više što bude popravila više rupa. I onda se, predvidivo, događa da se prijavi oštećenje, u firmi se izda radni nalog u kojem je specificirano oštećenje i ekipa izlazi na terene da bi ga popravila u zadanom roku. Kada se pojavi na cesti s kamionom u kojem je spreman asfalt osim onog označenog od strane inspektora vjerojatno će uočiti i još neko oštećenje u blizini. U nekoj drugoj situaciji radnici bi odlučili riješiti i to kad su već tamo i imaju spreman asfalt, ali prema tome kako je ugovor sklopljen, ova firma to ne bi mogla naplatiti jer to oštećenje nije bilo prijavljeno preko inspekcije. I zato će ovi radnici imati jasne upute da obave samo ono što je na radnom nalogu, a onoj drugoj rupi će se vratiti kada dovoljno naraste da je inspekcija primijeti. Često nakon što netko na njoj ošteti auto.

Da sa strane gledate ove radnike kako dolaze s kamionom punim asfalta, poprave jednu rupu na cesti, a drugu ostave netaknutom, pomislili bi da se radi o hrpi idiota. Međutim, u pravilu se radi o sasvim razumnim ljudima koje sustav u kojem rade tjera da se ponašaju kao idioti.

Uprava koja je odlučila posao povjeriti privatnoj firmi mislit će da je napravila odličan posao i puno uštedjela na jediničnoj cijeni, ali će ubrzo otkriti da im se ukupan trošak održavanja ceste drastično povećava, a kvaliteta cesta postaje sve gora. I to samo zato jer su u startu posao definirali kao “popravljanje oštećenja” umjesto “održavanje ceste”. Da su u natječaju tražili ponude za održavanje cesta i ugovor oblikovali prema tome, kod izvođača bi potaknuli potpuno drugačije ponašanje i imali sasvim drugačiji ishod.

Ova lekcija nije produkt nečijeg intenzivnog razmišljanja i genijalnosti, a priča nije izmišljena. Do ovih se je zaključaka došlo proučavajući način rada radnika koji se je činio kao potpuni idiotski, ali se je krenulo od pretpostavke da ako se radnici ponašaju glupo mora biti nešto glupo u načinu kako je sustav oblikovan. I tada je otkrivena relativno banalna pogrešna postavka na kojoj je sustav zasnovan, a to je ušteda na jediničnoj cijeni umjesto na ukupnom trošku. Na osnovu te pretpostavke oblikovan je natječaj i završni ugovor koji je izvršitelja poslova potaknuo na navedena ponašanja. Analiza je pokrenuta tek kada je županija došla u očajnu situaciju da više jednostavno nema novaca za popraviti sve ceste.

Imate li i vi u svojoj okolini razumne ljude koji se ponašaju kao idioti kad treba obaviti posao? Ili možda dobre i osjećajne ljude koji se ponašaju kao hladnokrvni gadovi. Krenite od pretpostavke da nije stvar u ljudima nego u sustavu i pokušajte pronaći što je to u sustavu što ih tjera na to, a tada ćete moći i prepoznati koje je razmišljanje bilo razlog da se takav sustav formira i biti ćete ga u stanju zamijeniti boljim pretpostavkama (ako za to imate ovlasti ili sluha nadeđenih naravno).



Najave događanja

Besplatna prezentacija: Optimizacija vs. rezanje troškova, HGK ŽK Rijeka, 12.11.2013. Besplatna prezentacija: Optimizacija vs. rezanje troškova, HGK ŽK Rijeka, 12.11.2013.

Odsjek Centra za razvoj ljudskih potencijala HGK - Županijske komore Rijeka i tvrtka Vanguard savjetovanje d.o.o. iz Rijeke pozivaju Vas na besplatnu prezentaciju: "Optimizacija vs rezanje troškova“
 u utorak, 12. studenog 2013. god. s početkom u 11:00 sati u HGK - Županijskoj komori Rijeka, Bulevar oslobođenja 23, Rijeka (velika dvorana u prizemlju)

Besplatna prezentacija: Tko su naši  kupci i jesmo li sigurni što im treba, HGK ŽK Rijeka, 17.10.2013. Besplatna prezentacija: Tko su naši kupci i jesmo li sigurni što im treba, HGK ŽK Rijeka, 17.10.2013.

Odsjek Centra za razvoj ljudskih potencijala HGK - Županijske komore Rijeka i tvrtka Vanguard savjetovanje d.o.o. iz Rijeke pozivaju Vas na besplatnu prezentaciju:
"Tko su naši  kupci i jesmo li sigurni što im treba?", koje će se održati u četvrtak, 17. listopada s početkom u 11 sati u HGK ŽK Rijeka

Novosti

Održano predavanje Održano predavanje "Motivacija za rad i kako je uništiti motivacijskim programima"

Savjetnici Vanguarda imali su čast održati predavanje na temu Motivacije i motivacijskih planova na sastanku Sekcije za organizacijsku psihologiju Hrvatskog psihološkog društva.Predložena je teza kako je na motivaciju radnika moguće samo posredno utjecati promjenom pristupa radu i vođenju. Na kraju predavanja povela se rasprava o tome kako pomoći menadžerima da se od mrkve i batine pomaknu prema modernijem razumijevanju motivacije za rad kao rezultatu sustava, a ne izdvojenoj pojavi na koju se može izdvojeno djelovati. 

Radionica: Saznajte što je stvarno bitno Vašim korisnicima, Rijeka HGK ŽK Rijeka 31.3.2011. Radionica: Saznajte što je stvarno bitno Vašim korisnicima, Rijeka HGK ŽK Rijeka 31.3.2011.

Znanje o tome što je bitno korisnicima i znanje kako oblikovati organizaciju koja će to uspješno isporučivati uz minimalne troškove uvjet su opstanka i rasta poslovanja.

Da bismo saznali što je bitno korisnicima i na osnovu čega odlučuju gdje i od koga kupovati ili nabavljati potrebno nam je znanje i vještina. Uz to, potrebno je veliko umijeće da se posao organizira na način da se to uspješno i dosljedno isporučuje uz sve niže i niže troškove. To je ostvarivo uključivanjem svih zaposlenika i bitnim promjenama nekih od navika upravljanja koje postoje u većini poduzeća.


Upit

Trebate pomoć ili dodatne informacije

Newsletter

Budite u toku i prijavite se na naš newsletter